Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Ar sveika gerti kavą? Kavos poveikis žmogaus organizmui

ar sveika gerti kava

Kiek žmonių pasaulyje geria kavą?

Milijonai žmonių visame pasaulyje savo dieną pradeda išgerdami puodelį, skanios ir aromatingos kavos. Apie 60 proc. planetos gyventojų rytais gerią kavą, tuo tarpu kiti, greičiausiai mėgaujasi arbata. Mūsų planetoje tikriausiai nėra kito tokio populiaraus gėrimo kaip kava, dėl kurios verda tiek daug diskusijų ir kyla tiek daug ginčų. Vieni žmonės ją dieviną ir negali pradėti dienos, be puodelio aromatingos kavos, kiti ją peikia ir tvirtina, kad vartodami kavą mes labai užteršiame savo organizmą ir tokiu būdu žalojame save.

Tai kas teisus? Ar sveika gerti kavą?

Ne tiek svarbu, kas iš jų yra teisus.
Šiuo metų pasaulyje yra atlikta, labai daug įvairiausių mokslinių tyrimų, bandant atsakyti į klausimą – ar sveika gerti kavą? Iš to, kas yra žinoma, išvados dažniausiai yra prieštaringos. Maždaug pusę tyrimų už tai, kad gerti kavą sveika ir pusę tyrimų, kad – žalinga. Mes negalime objektyviai išnagrinėti visų tyrimų rezultatų – jų tiesiog yra per daug, todėl galvojame, kad daug svarbiau yra atsakyti į klausimus:
1. kada ryte arba dienos eigoje gerti kavą?
2. kaip teisingai ryte išgerti, pirmą puodelį kavos?
3. pagal koki kraujo tyrimą nustatyti, kad jūs vartojate per daug kavos?
Šitas straipsnis yra skirtas tiems žmonėms, kurie mėgsta gerti kavą ryte ir dienos eigoje.
Šio straipsnio pabaigoje pateiksime nuorodas ir trumpus aprašymus, iš kai kurių išsamių mokslinių tyrimų, apie kavos poveikį žmogaus organizmui, bet iš pradžių atsakysime į 3-čią klausimą.

Koks kraujo tyrimas pasako ar sveika gerti kavą?

Tai parodo kraujo tyrimas homocisteinui. Geriant daug kavos, homocisteino koncentracija žmogaus kraujyje padidėja. Chlorogeno rūgštis – tai junginys kavoje ir juodoje arbatoje, kuris padidina bendrą homocisteino koncentraciją kraujo plazmoje. Homocisteinas tai vienas iš nepriklausomų aterosklerozės rizikos rodiklių, kuris taip pat parodo vitamino B12 ir folio rūgšties stoką žmogaus organizme, Tai gali sukelti širdies ir kraujagyslių ligų komplikacijas. Jeigu išgeriate daugiau kaip 3 kavos puodelius per dieną, pasidarykite kraujo tyrimą homocisteinui. Tyrimas gali padėti atsakyti į klausimą – ar jums sveika gerti kavą? Neviršykite saugios kavos dozės.
Daugiau apie tyrimą galite pasiskaityti čia: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11237928/

Kaip ir kada ryte gerti kavą?

Prieš rytinį kavos gėrima reikia;
1. išgerti maždaug – 2 stiklines šilto vandens. Daugiau apie rytinį vandens gėrimą galite pasiskaityti čia: https://www.psvcentras.lt/vanduo-ir-rytinis-vandens-gerimas/
2. išgėrę vandens, maždaug po 5 minučių, išgerkite mažą arbatinį šaukštelį gero alyvuogių aliejaus, arba suvalgykite mažą gabalėlį sūdytų lašinių. Net nedidelis kiekis riebalų patekęs į skrandį, signalizuoja tulžies pūslei išleisti tulžį.

Tai padeda užkurti virškinimo procesą

Svarbiausia tulžies funkcija – suskaidyti (emulguoti) riebalus (suskaido riebalus į mažas daleles) Be to, tulžies rūgštys skatina žarnų peristaltiką, kovoja su mikrobais, padeda vitaminams D, E, K, A rezorbuotis žarnyne.
Dar po 5 – 10 minučių pajusite, kad pradeda veikti peristaltika, tai reiškia – kad užsikūrė jūsų virškinimo sistema ir jeigu norite, tuomet galite gertį kavą. Kavą gerti reikėtų pirmoje dienos pusėje.
Žemiau skaitydami tekstą, rasite nuorodas į mokslinius tyrimus ir gausite atsakymą į klausimą – ar sveika gerti kavą? ir kiek puodelių kavos rekomenduojama išgerti per dieną.

Truputis istorijos apie kavą

Istorikų duomenimis, kavos tėvynė yra Etiopija. Iš pradžių kavos pupelės būdavo valgomos prieš tai jas pakepinus anglyse, arba paskrudinus aliejuje. Pradėjus vartotį kavą kaip gėrimą, ji tapo brangiu ir rafinuotu produktu. Kavos gėrimas visų pirma būdavo vertinamas dėl galingo tonizuojančio ir organizmą stimuliuojančio poveikio.

Kaip kava pateko į Europos žemyną?

Kavą į Europa pirmieji atgabeno Venecijos pirkliai 16 a. pirmoje pusėje. Žinoma, tuo metu niekas negalvojo ir nesvarstė klausimo, ar sveika gerti kavą, žmonės tiesiog mėgavosi skoniu ir aromatu. Tačiau labai greitai kunigai ir gydytojai pradėjo kalbėti apie kavos naudą, nes kavos gėrimas padėdavo įveikti nuovargį ir susitvarkyti su mieguistumu.

Koks yra kavos poveikis organizmui?

Kava stimuliuoja medžiagų apykaitą, gerina kraujotaką. Kofeinas yra alkaloidas, kuris tonizuoja nervų sistemą. Medžiaga labai dažnai naudojama kaip natūralus stimuliatorius. Alkaloidas turi tiesioginį poveikį nervų procesams smegenyse, didina fizinį ir protinį aktyvumą, malšina nuovargį.
Kava yra organizmą tonizuojantis gėrimas. Pagrindinis produkto komponentas yra kofeinas. Kavos poveikį organizmui lemia didelis antioksidantų ir kitų svarbių medžiagų, vitaminų, makro – mikroelementų, teobromino kiekis, kavoje yra diterpenų, kurie padeda kepenims nukenksminti kancerogenus, ženkliai sumažindami jų kiekius, o tai laikoma veiksminga apsauga nuo vėžio.

Kofeinas suaktyvina riebalinio audinio ląstelių irimą

Štai kodėl jis yra įtrauktas į daugumą šiuolaikinių maisto papildų skirtų sulieknėti sąrašą. Londono universiteto mokslininkai nustatė, kad kava padidina bendrą medžiagų apykaitos aktyvumą 4 proc., pagerina termogenezę ir padidina energijos sąnaudas 10–11 proc.,dėl ko suyra riebalinio audinio ląstelės ir sumažėja kūno svoris. Apie tyrimą galite pasiskaityti čia:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2912010/

Tuo tarpu, mokslininkai iš Šveicarijos

Įrodė kad kava, skatina metabolizmą, padidina riebalų deginimo efektyvumą 10 proc. nutukusiems žmonėms ir 26 proc. žmonėms su normaliu ar mažu kūno svoriu. Apie tyrimą galite pasiskaityti čia:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14684395/

Ar kava nedidina onkologinių susirgimų rizikos?

Kavos poveikis organizmui

Priešingai, pasak Jeilio universiteto Nacionalinio vėžio instituto (JAV), reguliarus 2-3 puodelių kavos suvartojimas per dieną yra gera apsauga nuo vėžio. Kava 20 proc. sumažina riziką susirgti agresyviausia odos vėžio forma melanoma.
Visai neseniai Erica Loftfield ir jos kolegos įvertino informaciją apie 447357 tūkst.. eksperimente dalyvavusių žmonių, kurie sirgo onkologinėmis ligomis, iš jų apie 2904 tūkst. sirgo piktybine

melanomos forma. Tyrimo trukmė,10,5 metų. Įvertinti įvairūs melanomą įtakojantys veiksniai: radiacijos lygis, alkoholis, rūkymas, kūno svoris ir kt., Taip pat kavos vartojimas. Apie tyrimą galite pasiskaityti čia:

http://jnci.oxfordjournals.org/content/107/2/dju421.full

Taip pat, pastaraisiais metais kavoje randama vis daugiau naudingų savybių ir kaip rodo tyrimai ji nekenkia vartojant kavą saikingai, tai yra, 2–3 kavos puodelius per dieną. Šių naudingų savybių

sąrašą galite rasti nuorodose į mokslinius kavos privalumų tyrimus:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18056527
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19249420
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17156982
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21920945
http://www.bbc.co.uk/news/health-31690358

Ar kava gali sukelti šalutinį poveikį?

Informacija apie kavą yra gana prieštaringa – viena vertus, klinikiniai tyrimai įrodo gėrimo naudą, kita vertus, yra tam tikrų kontraindikacijų jos vartojimui. Visuomet reikia jausti saiką, griežtai laikytis nustatytos saugios 2-3 puodelių kavos normos per dieną. Nes naudingos ar žalingos kavos savybės pasireiškia, priklauso nuo žmogaus sveikatos būklės ir jo gyvenimo būdo.

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?