Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Ar sveika gerti kavą? Kavos poveikis žmogaus organizmui

ar sveika gerti kavaTruputis istorijos apie kavą

Istorikų duomenimis, kavos tėvynė yra Etiopija. Senovėje, iš pradžių kavos pupelės būdavo valgomos prieš tai jas pakepinus anglyse, vėliau skrudinamos aliejuje. Po to, pradėjus vartotį kavą kaip gėrimą, ji tapo brangiu ir rafinuotu produktu. Kavos gėrimas visų pirma būdavo vertinamas dėl galingo tonizuojančio ir organizmą stimuliuojančio poveikio. Už skanaus gėrimo atsiradimą žmonija tūrį būti dėkinga arabų pirkliams, nes būtent jie pirmieji atvežė kavą į Jemeną ir atskleidė tonizuojančio kavos gėrimo paslaptys. 

Kaip kava pateko į Europos žemyną?

Kavą į Europą pirmieji atgabeno Venecijos pirkliai 16 a. pirmoje pusėje. Žinoma, tuo metu niekas negalvojo ir nesvarstė klausimo, ar sveika gerti kavą, žmonės tiesiog mėgavosi skoniu ir aromatu. Tačiau labai greitai kunigai ir gydytojai pradėjo kalbėti apie kavos naudą, nes kavos gėrimas padėdavo įveikti nuovargį, susitvarkyti su mieguistumu.

Kiek žmonių pasaulyje geria kavą?

Milijonai žmonių visame pasaulyje savo dieną pradeda išgerdami puodelį skanios ir aromatingos kavos. Kaip žinoma, apie 70% žmonijos rytais gerią kavą, o kiti megaujasi arbata. Ir kava ir arbata yra organizmą tonizuojantys gėrimai. Kofeinas yra pagrindinis produkto komponentas, būtent jo kiekis lemia kavos poveikį žmogaus organizmui, stimuliuoja medžiagų apykaitą, gerina kraujotaką. Kofeinas yra alkaloidas, kuris tonizuoja nervų sistemą. Medžiaga labai dažnai naudojama kaip natūralus stimuliatorius. Alkaloidas turi tiesioginį poveikį nervų procesams smegenyse, didina fizinį ir protinį aktyvumą, malšina nuovargį.

Koks yra kavos poveikis organizmui?

Kavos poveikį organizmui lemia didelis antioksidantų ir kitų svarbių medžiagų, vitaminų, makro – mikroelementų,Kavos poveikis organizmui teobromino kiekis, kavoje yra diterpenų, kurie padeda kepenims nukenksminti kancerogenus, ženkliai sumažindami jų kiekius, o tai laikoma veiksminga apsauga nuo vėžio. Kofeinas suaktyvina riebalinio audinio ląstelių irimą, štai kodėl jis yra įtrauktas į daugumą šiuolaikinių maisto papildų skirtų sulieknėti. Londono universiteto mokslininkai nustatė, kad kava padidina bendrą medžiagų apykaitos aktyvumą 4%, pagerina termogenezę ir padidina energijos sąnaudas 10–11%, dėl ko suyra riebalinio audinio ląstelės ir sumažėja kūno svoris. 

Apie tyrimą galite pasiskaityti čia: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2912010/

Tuo tarpu, mokslininkai iš Šveicarijos įrodė, kad kava padidina riebalų deginimo efektyvumą 10% nutukusiems žmonėms ir 26% žmonėms su normaliu ar mažu kūno svoriu. 

Apie tyrimą galite pasiskaityti čia: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14684395/

Ar kava nedidina onkologinių susirgimų rizikos?

Priešingai, pasak Jeilio universiteto Nacionalinio vėžio instituto (JAV), reguliarus 3-4 puodelių kavos suvartojimas per dieną yra gera apsauga nuo vėžio. Kava 20% sumažina riziką susirgti agresyviausia odos vėžio forma melanoma.

Visai neseniai Erica Loftfield ir jos kolegos įvertino informaciją apie 447 357 eksperimente dalyvavusių žmonių, kurie sirgo onkologinėmis ligomis, iš jų apie 2904 sirgo piktybine melanomos forma. Tyrimo trukmė – 10,5 metų. Įvertinti įvairūs melanomą įtakojantys veiksniai: radiacijos lygis, alkoholis, rūkymas, kūno svoris ir kt., Taip pat kavos vartojimas. 

Apie tyrimą galite pasiskaityti čia: http://jnci.oxfordjournals.org/content/107/2/dju421.full

Taip pat, pastaraisiais metais kavoje randama vis daugiau naudingų savybių ir jį beveik nekenkia vartojant kavą saikingai, tai yra 2–3 kavos puodeliai per dieną. Šių naudingų savybių sąrašą galite rasti nuorodose į mokslinius kavos privalumų tyrimus:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18056527

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19249420

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17156982

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21920945

http://www.bbc.co.uk/news/health-31690358

Ar kava gali sukelti šalutinį poveikį?

Geriant daugiau nei 3-4 puodelius kavos per dieną, homocisteino koncentracija žmogaus kraujyje padidėja. Homocisteinas tai vienas iš nepriklausomų aterosklerozės rizikos rodiklių, kuris taip pat parodo vitamino B12 ir folio rūgšties stoką žmogaus organizme. O tai sukelia širdies ir kraujagyslių ligas. Neviršykite saugios, nurodytos kavos dozės. 

Apie tyrimą galite pasiskaityti čia: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11237928/

Pabaigai

Informacija apie kavą yra gana prieštaringa – viena vertus, klinikiniai tyrimai įrodo gėrimo naudą, kita vertus, yra tam tikrų kontraindikacijų jos vartojimui. Visuomet reikia jausti saiką, griežtai laikytis nustatytos saugios 2-3 puodelių kavos normos per dieną. Nes naudingos ar žalingos kavos savybės pasireiškia, priklauso nuo žmogaus sveikatos būklės ir jo gyvenimo būdo.

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?