Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Aukštas kraujo spaudimas

aukštas kraujo spaudimasNuo ko priklauso gera žmogaus savijauta?

Pilnavertį visų organų darbą daugiausia lemia tinkamas širdies ir kraujagyslių sistemos veikimas. Normali kraujotaka aprūpina kiekvieną ląstelę maistinėmis medžiagomis ir deguonimi, taip pat pašalina iš jų toksinus ir anglies dvideginį. Tačiau širdies ir kraujagyslių sistema atlieka ir kitas, taip pat labai svarbias funkcijas. Taigi ši mūsų tema ir bus  apie aukštą kraujo spaudimas ir kraujagyslių susiaurėjimą.

Kaip sudaryta širdies ir kraujagyslių sistemos struktūra?

Medicinoje žmogaus širdies ir kraujagyslių sistemos struktūra laikoma pačia sudėtingiausia. Ji apima širdį ir kraujotakos sistemą, kurią sudaro skirtingo skersmens arterijos, venos ir kapiliarai. Žmogaus anatomija rodo, kad kuo arčiau širdies, tuo platesni šie ortakiai, kuo toliau širdies – tuo mažesni. Apskritai kraujotakos sistema atrodo kaip platus tinklas, įsiterpiantis į kiekvieną žmogaus kūno milimetrą.

Kaip veikia širdies ir kraujagyslių sistema?

Kraujotakos sistema, tai kraujagyslės, jų pagalba kraujas tiekiamas į visus žmogaus kūno organus ir audinius. Tai uždara sistema, kurioje viskas yra tarpusavyje susiję. Arterijos, organus aprūpina prisotintu deguonimi ir būtinomis medžiagomis, kapiliarai – užtikrina jų tiekimą organams, o venos, išleidžia deguonies prisotintą kraują.

Organai ir audiniai neigiamai paveikiami, kai atsiranda kraujagyslių ligos ir sutrinka arba pablogėja kraujo tekėjimas. Dėl tokių ligų kaip, aterosklerozė, širdies ir kraujagyslių susiaurėjimas, kojų venų trombozė prarandamas kraujagyslių lankstumas ir elastingumas, atsiranda aukštas kraujo spaudimas ir žmogų gali ištikti širdies priepuolis, dar kitaip vadinamas širdies infarktu.

Nesveikas gyvenimo būdas

Laikui bėgant cholesterolio plokštelės sluoksnis po sluoksnio kaupiasi ant kraujagyslių sienelių ir tokiu būdu jas užkemša. Prasideda arterijų standėjimo ir siaurėjimo procesas. Sutrikus kraujotakai – išsivysto kraujagyslių aterosklerozė (riebalų – cholesterolio nuosėdos ant arterijų sienelių)  į smegenis patenka mažiau kraujo ir deguonies.

Kuo yra pavojinga aterosklerozė?

Kuomet į smegenis patenka mažiau kraujo, vystosi arterinė hipertenzija (aukštas kraujo spaudimas). Žmogaus kraujagyslėssmegenys yra labai jautrios deguonies koncentracijai kraujyje. Smegenys greitai reaguoja į deguonies trūkumą įjungdamos papildomus, gynybinius refleksus ir širdis gauna signalą didinti kraujospūdį, tokiu būdu žmogų gali ištikti insultas, infarktas arba širdies priepuolis. Aterosklerozė šiuo metu yra bene pavojingiausia kraujagyslių sistemos patologija, nes ji veikia dideles arterijas. Lietuvoje apie 55 % mirčių kasmet įvyksta nuo širdies ir kraujagyslių ligų. Per paskutinius penkerius metus šis skaičius padidėjo 8 %.

Kodėl smegenys tokios jautrios deguonies trūkumui?

Jeigu audiniai ir smegenys visiškai negauna deguonies, tokia būsena vadinama anoksija ( radikaliausia hipoksijos forma) tuomet sutrinka ląstelių gyvybiniai procesai. Esant deguonies trūkumui jau po 5 minučių pradeda nykti galvos smegenų neuronai, o po 10 minučių prasideda negrįžtami pokyčiai, smegenys ištinka klinikinė mirtis.

Kaip pagerinti organizmo deguonies patekimą į smegenis?

Reikia ne tik skatinti kraujotaką, bet ir gerinti kraujo dujų sudėtį.
Tekėdamas kraujagyslėmis kraujas su eritrocitų pagalba pernešinėja deguonį, maistines medžiagas, šalina toksinus ir anglies dioksidą (CO2). Pabandykime pasiaiškinti koks tūri būti įkvepiamo oro mišinys.

Mes kvėpuojame oro mišiniu, kuris susideda iš:

  • deguonies 20,95%
  • azoto 78%,
  • argono 0,93%
  • anglies dioksido 0,03%.

Kaip matote daugiausiai yra azoto, jo koncentracija yra tokia pati, įkvepiant ir iškvepiant orą, tuo tarpu ženkliai kečiasi deguonies ir CO2 santykis. Dalis deguonies įkvėpus pavirsta CO2 dujomis (anglies dioksidas). Anglies dioksido koncentracija iškvėptame ore siekia jau 3,4 – 4,7%. Sveiko žmogaus kraujyje CO2 kiekis tūri būti 6,8 – 7,2%. Tam kad, pasiekti tokią CO2 koncentraciją kraujyje būtinas fizinis aktyvumas. Sportuojant, judant, dirbant fizinį darbą CO2 kiekis kraujyje dar padidėja. Sanitarinė fizinio aktyvumo dienos norma yra apie 7 km, arba 10 000 žingsnių.

fizinis aktyvumasKą daryti jeigu trūksta fizinio aktyvumo, per dieną?

Galima atlikti specialias kvėpavimo praktikas pvz., Buteikos arba Wim Hof kvėpavimo metodų. Pabandykite rasti jums patinkančią kvėpavimo praktiką, nes visos kvėpavimo praktikos yra geros ir tas duos jums daug naudos. Atliekant kvėpavimo pratimus su ‘’užlaikymu’’ didėja CO2 koncentracija  kraujyje, o nuo to priklauso kraujagyslių išsiplėtimo laipsnis.

 Kas atsitinka kai anglies dvideginio kiekis kraujyje yra žemas?

Kraujas šarminamas, dėl ko susiaurėja kraujagyslės ir sutrinka kraujotaka, atsiranda aukštas kraujo spaudimas. Tai, gali būti labai pavojinga, nes sumažina kraujo tiekimą į smegenis ir kitus gyvybiškai svarbius organus. Paprasčiau tariant, sumažėjęs CO2 kiekis kraujyje padidina deguonies ir hemoglobino sukibimą ir apsunkina deguonies patekimą į ląsteles. Deguonies srauto sumažėjimas į audinius sukelia audinių deguonies badą – hipoksiją.

Kaip namų sąlygomis nustatyti CO2 koncentracija kraujyje?

Yra keli metodai, leidžiantys nustatyti CO2 kiekį kraujyje, tačiau paprasčiausias iš jų yra kvėpavimo sulaikymo matavimas sekundėmis. Taigi, mes iškvepiame orą ir nustatę laiką, stengiamės nekvėpuoti.
Kontrolinė pauzė tarp įkvėpimo ir iškvėpimo, trunkanti 60 sekundžių, atitinka 6,8% anglies dioksido kiekį kraujyje.

Kvėpavimo pauzė, matuojant sekundėmis,

2-5 sek., tokia pauzė rodo sunkią sveikatos būklę, sunkių ligų buvimą.
Nuo 5 iki 10 sekundžių imtinai – padidėjusios rizikos zona: bet koks nepalankus veiksnys blogina sveikatą.
10-25 sek., – prasta sveikata, vyraujanti dėl netvarkingo gyvenimo,  netinkamos mitybos, žalingų įpročių ir tt.
Po 25 sek., – paliekamos visos sunkios (lėtinės) ligų stadijos. Lėtinės ligos tampa vidutiniškai sunkios.
30 sek., –  riba, kurią įveikus, pasibaigia daugybė lėtinių ligų, arba jos pereina į lengvą stadiją.
40 sek., – tai tvarios sveikatos zona.
Po 45 sek., – didelis sveikatos stabilumas, geras darbingumas, optimizmas, puiki sveikata.
Deguonis yra labai svarbus smegenų veiklai. Todėl bet koks kūno apkrovos padidėjimas, dėl kurio atsiranda net nedidelis deguonies trūkumas, nedelsdamas padidina širdies susitraukimų dažnį ir stiprumą, nes tai gali pakelti deguonies lygį iki normos ir padidinti kraujo apytaką smegenų srityje.

Kokios pagrindinės ligos priežastys?

Netinkama mityba, kuomet vartojami aukšto glikeminio indekso produktai, netinkamu paros laiku, ypatingai juos valgant vakare.
Dažnas valgymas, užkandžiavimas, kas išprovokuoja aukštą cukraus lygį kraujyje. Kaip pasekmė yra cholesterolio kaupimasis ant kraujagyslių sienelių. Daugiau apie tai galite pasiskaityti čia: https://www.psvcentras.lt/prastos-savijautos-priezastis/
Žemas fizinis aktyvumas.

Kokios pagrindinės ‘’sveikos gyvensenos taisyklės’’

  • Būtina vengti ilgalaikio lėtinio streso (ilgalaikio streso metu, dėl kortizolio poveikio organizmui, baltymų sąnaudos padidėja iki septynių kartų, ženkliai silpnėja imunitetas, baltymai yra – nepakeičiamų aminorūgščių šaltiniai)
  • Privalomas fizinis aktyvumas, jeigu rytais nedarote mankštos, prisiminkite bent jau statodinaminius pratimus!
  • Valgykite žemo glikeminio indekso produktus, venkite pridėtinio cukraus (išprovokuoja didelį kiekį insulino, palaiko, skatina uždegiminius procesus)
  • Gerai išsimiegokite (miegas geriausiai atstato jėgas)
  • Valgykite natūralios fermentacijos produktus (rauginti kopūstai, agurkai, morkos ir tt.) daug gerųjų bakterijų, žarnyno mikrobiota reguliuoja daugelį fiziologinių funkcijų, tiek žarnyne, tiek įvairiuose audiniuose ir organuose 70% imuniteto, tai – žarnynas.
  • Atlikite praktikas su kvėpavimo pratimais (tuo pačiu bus gera meditacija).
  • Rytais apsiliekite šaltu vandeniu – trumpalaikis stresas išveda iš ilgalaikio streso.
  • Būtina vartoti riebalus (lašiniai, riebus naminis vištienos sultinys, ghi sviestas, sviestas 83% riebumo, riebi žuvis, kiaušiniai, avokadai, alyvuogės, riešutai, moliūgu sėklos ir tt.)
  • Pirmoje vietoje riebalai, jie reikalingi plaučių surfaktanto gamybai, juo yra padengiamos plaučių alveolės, surfaktantas padeda mažinti skysčių kaupimąsi ir palaiko kvėpavimo takų optimalią drėgmę, jo baltymai dalyvauja imuninėse reakcijose. Nėra riebalų – neturėsite normalaus kvėpavimo ir gero imuniteto.

Laikantis šių taisyklių galima konstatuoti kad, tai yra prevencija prieš daugelį mūsų civilizacijos ligų, tame tarpe ir prieš aukštą kraujo spaudimą.

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?