Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Gerosios žarnyno bakterijos ir sveikata

,,Sveikata dar ne viskas, bet be sveikatos – viskas yra niekas” (Sokratas)

Šiuos žodžius yra pasakęs, graikų filosofas Sokratas, gyvenęs daugiau, kaip prieš tūkstantį metų. Praėjo daug metų, o jo žodžiai aktualūs ir šiandien.

Kiekvienai valstybei jos gyventojų sveikatos būklė yra vienas pagrindinių visuomenės gerovės kriterijų, kur sveikata suprantama, kaip kasdienio gyvenimo dalis, turinti sekantį apibrėžimą:

Sveikata – tai fizinės, psichinės ir socialinės žmogaus gerovės būsena, kurioje nėra ligų, taip pat organizmo organų ir sistemų funkcinių sutrikimų.

Ligų išsivystymas ir jų baigtis priklauso ne tik nuo išorinių priežasčių, bet dažniausiai nuo paties žmogaus gyvenimo būdo. Formuojant sveiką gyvenseną, svarbų vaidmenį atlieka rizikos veiksnių nustatymas.

 

Kokie pagrindiniai yra rizikos veiksniai?

Tai veiksniai ir aplinkybės (išorinės ar vidinės), kurios neigiamai veikia žmogaus sveikatą ir sukuria palankią aplinką ligoms atsirasti ir vystytis. Tarp pagrindinių veiksnių, kurie neigiamai veikia sveikatą, reikėtų pažymėti:

1. Žalingi įpročiai (rūkymas, alkoholio vartojimas)

2. Persivalgymas ir netinkamų maisto prodūktų vartojimas;

3. Žemas fizinis aktyvumas;

4. Ilgalaikis stresas;

5. Besaikis antibiotikų vartojimas.

 

Kurie iš šių faktorių labiausiai įtakoja mūsų sveikatą?

Žalingi įpročiai (1 punktas) tokie kaip rūkymas, alkoholio vartojimas, tai tam tikru žmonių pasirinkimas. Visi kiti aukščiau išvardinti mus supantis žalingi faktoriai, tai spartaus šiuolaikinio mūsų gyvenimo palydovai, kurie tiesiogiai įtakoja ir lemia mūsų gyvenimo kokybę. Reikia pažymėti, kad svarbu vaidmenį čia užima: ilgalaikis stresas, arba vadinama didelė nervinė įtampa, stiprus emocinis jaudulys, kurį dažniausiai sukelia beprotiškas šiuolaikinio pasaulio gyvenimo ritmas. O jeigu stresas lydi nuolat, organizmas neturi laiko, kada atsigauti. Kodėl taip yra, kas kaltas?, apie tai daugiau galite pasiskaityti čia

Kurie iš išvardintu punktu yra svarbiausi? 

1. Maisto produktų pasirinkimas bei jų kokybė;

2. Besaikis antibiotikų vartojimas.

Nes tai tiesiogiai liečia mūsų gerąsias bakterijas (žarnyno mikrobiotą). Reikia pažymėti, kad žmogaus mityba yra pagrindinis veiksnys, formuojantis mikrobiotos sudėtį, bei jos kokybę ir tai lengviausiai pakeičiamas dalykas į gerąją pusę.

Kokį maistą valgyti, arba kokia mityba yra tinkama?

Visų pirma, tai natūralūs neperdirbti maisto produktai (be pridėtinio cukraus) daržovės, salotos, žemo glikeminio indekso kruopos ir vaisiai. Suaugęs žmogus turėtų suvalgyti apie 20–35 g maistinių skaidulų ir tiek pat ląstelienos per dieną. Taip pat reikia įvairių – žemo glikeminio indekso grūdų, selenų, tai yra  natūralus vitaminų, mineralų ir probiotikų šaltinis (gerųjų bakterijų maistas) nes prebiotikai – tai maistas nuosavoms žarnyno bakterijoms.

Netinkami, perdirbti maisto produktai, turintis daug pridėtinio cukraus, antibiotikai, lemia gerųjų žarnyno bakterijų trūkumą organizme, arba priveda prie – disbakteriozės (žarnyne vyrauja patogeninės ‘’blogosios’’ bakterijos). Daugiau apie tai galite pasiskaityti čia

 

Kaip pasireiškia žarnyno gerųjų bakterijų trūkumas?

Žmogaus virškinimas, neatsižvelgiant į lytį ir amžių, negali būti geras, jei nepalaikoma žarnyne gyvenančių naudingų ir sąlyginai patogeniškų mikroorganizmų pusiausvyra. Naudingą mikroflorą atstovauja bifido ir laktobakterijos, kurios ne tik sudaro iki 70% viso imuniteto, bet ir aktyviai dalyvauja virškinimo procese, taip pat sintetina tam tikras biologiškai aktyvias medžiagas ir vitaminus. Veikiant įvairiems nepalankiems išoriniams  ir vidiniams neigiamiems veiksniams, gali sutrikti žarnyno mikrobiotos pusiausvyra, o tai sukelia nemažai neigiamų pasekmių.

Kokiu būdu tai pasireiškia virškinimo ir pasisavinimo procesuose?

Mūsų žarnyno mikrobiota sustiprina baltymų hidrolizę, fermentuoja angliavandenius, skaido riebalus, tirpdo skaidulas, stimuliuoja žarnyno judrumą, dalyvauja kepenų ir žarnyno tulžies cirkuliacijoje, tai skatina geresni maistinių medžiagų pasisavinima ir čia svarbu vaidmenį atlieka laktobakterijos, kurios gaminą pieno rūgštį. Taip vyksta normalus ‘’geras’’virškinimo procesas, jeigu jame ‘’nedalyvauja’’cukrus, arba aukšto GI (glikeminio indekso) angliavandeniai.

Kodėl cukrus arba aukšto GI angliavandeniai blogina virškinimo procesą?

Tam, kad atsakyti į šitą klausimą, reikėtu įdėmiau panagrinėti, mūsų žemės evoliucijos istorija:

Per visą žmonijos istorija, o tai milijardai metų, gamtoje nebuvo paprasto cukraus, arba beveik nebuvo, aukšto glikeminio indekso produktų (medutį palikim meškutėm)

Dar kartą: natūraliu aukšto (GI) produktų – paprastųjų angliavandenių, gamtoje yra labai mažai. Tai bananai, datulės, figos, mangai, vynuogės, slyvos, papaja, razinos ir kiti džiovinti vaisiai, natūraliai išspaustos vaisių sultys. Šie produktai kuriuose yra daug fruktozės, skirti ne mūsų o pietų pusrutulio klimato zonai. Fruktozė skirta žmonėms, kuriems yra svarbi ne organizmo šildymo, o organizmo vėsinimo funkcija (prakaitavimas) tai daugiau, pietinių (karštųjų) planėtos rajonu gyventojų maisto produktas. Apie tai daugiau galite pasiskaityti čia Mums, gyvenantiems šiauriniuose planetos rajonuose yra svarbesnė, organizmo šildymo funkcija.

Kodėl tai yra svarbu?

Milijonus metų, mūsų protėviai maitinosi neperdirbtu, visaverčiu maistu, tai riebalai, taukai, aliejai, mėsa, daržovės, lapai, salotos, šakniavaisiai. Produktus turinčius aukštesnį (GI) indeksą, jie valgydavo tik atitinkamo sezono metu, būdavo sezoniškumas. Įvairios uogos, obuoliai, kriaušės, slyvos ir tt. Visi angliavandeniai patekę į organizmo virškinimo sistemą, yra verčiami gliukozę, tai pati mažiausią cukraus molekulė – monosacharidas, nes organizmas gali įsisavinti tik gliukozę ir fruktozę.

Kodėl sudėtingų angliavandenių turintis maistas yra labai naudingas?

Polisacharidai tai krakmolas, kitaip – polimerinės grandinės, monosacharidų junginių mišinys. Jie turi sudėtingas, šakotas chemines struktūras ir mūsų gerosiom bakterijom reikia daug dirbti, kad sudėtingus angliavandenius suskaidytu iki monosacharidų – gliukozės. Gliukozė į kraujotaką patenka tolygiai, lėtai, nepertraukiamai tiekiama energija. Tokiu būdu yra eliminuojamas alkio jausmas.

O kas atsitinka jeigu mes valgome maistą, kuris turi daug paprasto cukraus?

Tuomet, mūsų organizmo gerosios bakterijos, pradeda gauti gliukozę nedirbdamos, ‘’na chaliavu’’(verčiant iš žydų kalbos – veltui). Bakterijos aptingsta, parazituoja ir po kiek laiko, pradeda reikalauti maisto, kuris susideda, tik iš paprastųjų angliavandenių. Mūsų žarnyną ir smegenys, riša nervas klajoklis (lot.nervus vagus) gaunasi, kad signalą ką mums valgyti, siunčia, mūsų mikrobiota – žarnyno bakterijos. Šiuo metu, parduotuvėse apie 85 proc. maisto produktų, tai perdirbtas – aukšto glikeminio indekso ‘’šlamštmaistis’’, apie kokia sveikatą mes tuomet galime kalbėti?. Daugiau apie pasekmes, valgant netinkamą maistą, galite pasiskaityti čia

Žemiau skaitydami tekstą rasite atsakymą į klausimą: Kaip pagerinti virškinimą? ir kodėl mums būtina naudoti probiotikus (gerosias žarnyno bakterijas) ir prebiotikus (gerųjų žarnyno bakterijų maistą).

Kuo mums naudinga pieno rūgštys?

Pirma, pieno rūgšties susidarymas, kurį sukelia laktobakterijos, sumažina žarnyno turinio pH žemiau 4, dėl to slopinamas mikroorganizmų skatinančiu puvimo procesus augimas ir dauginimasis.

Antra, probiotikai sukimba su žarnyno epitelio ląstelėmis ir gali sėkmingiau konkuruoti su patogeniniais mikroorganizmais dėl vietų ant žarnyno sienelių, kas leidžia efektyviai kovoti dėl riboto, maistinių medžiagų kiekio ir tai galiausiai lemia  nepageidaujamos mikrofloros augimo slopinimą.

 

Kaip lakto ir bifido bakterijos panaudojamos maisto pramonėje?

Laktobakterijos su bifidobakterijomis ir kitais pieno rūgšties mikroorganizmais (probiotikais) plačiai naudojamos maisto pramonėje, fermentuotų maisto produktų gamyboje. Lakto ir bifido bakterijų yra beveik visuose raugintuose maisto produktuose, bet daugiausia pieno produktuose, tokiuose kaip jogurtas ir jo nacionaliniai variantai, sūriai, raugintas pienas. Jie naudojami daržovių ir mėsos fermentavimui (dešrų gamyboje) vaidina svarbų vaidmenį ruošiant tešlą, alų, vyną, sidrą, kavą, kakavą ir daugelį kitų maisto produktų bei gėrimų.

Kokių originalių savybių lakto ir bifidobakterijos suteikia produktams?

Jos suteikia produktams originalų skonį, kvapą (aromatą), spalvą, tekstūrą, kartu stabdo patogeninių ir nepageidaujamų mikroorganizmų vystymąsi, taip užkertant kelią gedimams, ilginant produktų galiojimo laiką. Laktobakterijų sterilizuojantis ir konservuojantis poveikis atsiranda dėl to, kad jos gamina organines rūgštis (pirmiausia pieno, acto), etanolį, aromatinius junginius, vandenilio peroksidą, bakteriocinus, egzopolisacharidus ir kai kuriuos fermentus.

 

Kokias svarbiausias probiotinių – mikroorganizmų savybes galima išskirti

Visu pirma: antagonistinis aktyvumas ir sąveika su imunine sistema, tai lemia svarbiausią probiotinių mikroorganizmų savybę – suteikiant vadinamąjį kolonizacijos atsparumą, kuris suprantamas kaip žarnyno sienelių apsauga nuo įvairios kilmės bakterijų ir toksinių produktų patekimo į vidinę organizmo aplinką.

Antra: apsauginė probiotikų funkcija taip pat išreiškiama jų antimutageniniu aktyvumu. Ši probiotikų savybė paaiškina jų priešnavikinį ir antialerginį poveikį.

Ar probiotikai gerina virškinimo ir motorines virškinamojo trakto funkcijas?

Normali mikroflora dalyvauja maisto komponentų irimo procesuose – fermentacijoje, atlieka virškinimo funkcijas organizme, o tai ypač svarbu esant laktazės (fermentas skraidantis laktozę-pieno cukrų) trūkumui. Dėl probiotinių mikroorganizmų veiklos žarnyne susidaro palankios sąlygos pasisavinti geležį, kalcį ir vitaminą D. Žarnyno mikrofloros dalyvavimas vitaminų apykaitoje neapsiriboja vien jų pasisavinimo didinimu. Probiotikai dalyvauja vitaminų B1, B2, B3, PP, K ir E, taip pat folio ir askorbo rūgščių sintezėje. Normali mikroflora visiškai patenkina žmogaus vitaminų B ir H (biotino) poreikius. Vitaminą B12 gamtoje sintetina tik mikroorganizmai.

 

Kuo naudinga probiotinė gira, imbiero ir ciberžolės pagrindu su PRB (pieno rūgšties bakterijomis)

Tad, jei jaučiate, kad netinkamai maitinatės ir maistinės skaidulos jūsų racione, kurias jus gaunate valgydami, nesiekia 30 g. per parą, būtina vartoti papildomus produktus. Puikiu pasirinkimu gali tapti fermentuotas natūralus produktas, probiotinis gėrimas – gira.  Probiotinis gėrimas, tai lengvai virškinamas mitybos produktas, pagrįstas natūraliais ingredientais, su labai mažu kiekiu pridėtinio cukraus (27)gr. vienam litrui. Fermentacijos proceso metu visą cukrų, kaip maistą suvartoja pridėtinės PRB (pieno rūgšties bakterijos) kurios puikiai dauginasi specialiai joms sukūrtoje terpėje. Mūsų gaminamo produkto unikalumas, tai PRB (pieno rūgšties) bakterijos, ne pieno produktuose!

 

Į gėrimo sudėtį įeina:

• ciberžolė

• imbieras

• Cukrus (27 gr)

• virintas vanduo

• probiotikai – gerosios PRB (pieno rūgšties bakterijos)

Sveikatinimo poveikį suteikia unikali bakterijų sudėtis, kurios, daugindamos žarnyne, išskiria fermentus, biologiškai aktyvias medžiagas, kurios slopina patogeninės ir sąlygiškai patogeniškos mikrofloros augimą ir vystymąsi, čia svarbu vaidmenį atlieka laktobakterijos, kurios gaminą pieno rūgštį. Dėl šio proceso žarnyne normalizuojama mikrobų sudėtis, išvalomos žarnyno sienelės, nuo nesuvirškintų maisto likučių, o tai prisideda prie aktyvaus toksinų pašalinimo iš organizmo, netrukdomo biologiškai aktyvių ir maistinių medžiagų pristatymo.

 

Kuo mums yra naudingos PRB gerosios – simbiotinės bakterijos?

Pieno rūgšties bakterijos (PRB) lakto – bifidobakterijos gaminančios pieno rūgštį, tai svarbi bakterijų – simbiontų grupė  gyvūnams ir augalams. Gamtoje jų yra augalų, vaisių,  daržovių paviršiuje, taip pat piene, žmonių, gyvūnų, paukščių ir žuvų išoriniuose ir vidiniuose epitelio sluoksniuose. Pagrindinė jų savybė yra gebėjimas sudaryti pieno rūgštį kaip pagrindinį fermentacijos produktą.

 

Probiotine gira „Ciber drink“ galite užsisakyti:

Palangos Sveikatingumo Centras

+37069035700  Augustė

psvcentras.auguste@gmail.com

Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

Rekomenduojamos Stovyklos

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?