Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Kas yra metabolizmas?

MetabolizmasMetabolizmas – tai mūsų organizme vykstančios cheminės reakcijos ir medžiagų apykaita. Jo metu, mūsų kūnas valgytą maistą paverčia arba jo darbui būtina energija, arba kalorijomis – energija ateičiai.

Norint, jog organizmas jaustųsi gerai ir būtų sveikas, tačiau tuo pat metu nepriaugintų mums papildomų kilogramų, būtina vartoti tiek kalorijų kiek organizmas gali sudeginti, t.y nesukurti kalorijų pertekliaus.

Šiame straipsnyje aptarsime pagrindinius dalykus apie metabolizmą, priežastis dėl ko jis gali sulėtėti ir kaip pagreitinti medžiagų apykaitą savo organizme.

Medžiagų apykaitos greitis žmogaus organizme

Mūsų medžiagų apykaita priklauso nuo kelių pagrindinių faktorių:

  • Amžius
  • Lytis
  • Riebalinis audinys
  • Paveldimumas
  • Fizinė būklė
  • Raumenų masės kiekio.

Greitis, kuriuo vyksta medžiagų apykaita mūsų kūne indikuoja ar mūsų metabolizmas yra greitas ar lėtas ir apskritai rodo ar esame geros sveikatos.

Greitas metabolizmas mums yra svarbus ne tik dėl to, kad palaikyti normalų svorį ir nepriaugti nereikalingų kilogramų, jis apskritai yra reikalingas norint turėti tinkamą savijautą.

Kaip pastebėti, jog sutriko mūsų medžiagų apykaita?

Kitoje sekcijoje pateiksime informacijos apie tai kokie būna sulėtėjusio metabolizmo simptomai.

Kokie ženklai byloja, jog metabolizmas yra sulėtėjęs?

Nuovargis

Pasak dietologų, prasta medžiagų apykaita yra viena iš lėtinio nuovargio pasekmių, jei miegate prastai ir neturite reguliarių gero miego įpročių, gali būti, jog nuo to sutriko jūsų metabolizmas ir organizmas nebe sugeba taip efektyviai gaminti energijos kaip anksčiau.

Sausi plaukai ir oda

Nuolatinis stresas, bloga mityba ir miego įpročiai – visa tai galiausiai kokiu nors būdu atsispindės fiziškai mūsų organizme. Vienas iš tokių dalykų gali būti suprastėjusi odos ir plaukų būklė. Kartu tai gali reikšti ir suprastėjusį metabolizmą, kadangi visi šie procesai tarpusavyje yra susiję.

Norisi daugiau saldymų nei įprasta

Gliukozė – tai itin svarbi medžiaga, kurios pagalba organizmas gaminasi sau energiją. Jei laikotės tinkamo miego rėžimo, maitinatės pakankamai sveikai, tačiau vistiek jaučiate didelį potraukį įvairiems saldumynams, tai gali būti ženklas, jog organizme yra sutrikusi medžiagų apykaita ir jis negauna pakankamai gliukozės.

Jaučiate nuolatinį šaltį

Esant tinkamai medžiagų apykaitai organizme, jis natūraliai gamins daug šilumos. Tačiau anot dietologų, jei pastebite, jog nuolat reikia daugiau užtiesalų, jog miegas būtų komfortiškesnis, tai gali reikšti, jog sutriko įprastas metabolizmas.

Suprastėjusi nuotaika

Nukritus organizmo energijos lygiams, žmonės nuolatos jaučiasi pavargę ir irzlūs, ilgam laikui dingsta gera nuotaika. Jei pastebite, jog ženkliai nukentėjo jūsų gyvenimo kokybė, tuomet reikia nedelsiant kreiptis į specialistus negalavimams išsiaiškinti.

Aptarėme, sulėtėjusio metabolizmo simptomus. O kaip gi galima pagerinti šį procesą natūraliai?

Kaip pagreitinti metabolizmą?

Tinkama mityba

sveika mitybaMaitintis tinkamai yra būtina. Tai reiškia, jog reikia valgyti ne tik reguliariai, tačiau taip pat ir kokybiškai. Tai galioja visiems pagrindiniams dienos patiekalams – pusryčiams, pietums ir vakarienei bei užkandžiams.

Kalbant apie maisto kiekį, jo reikia suvalgyti pakankamai, tai yra iki sotumo jausmo. Nesilaikant trijų patiekalų per dieną normos, mūsų organizmui tai bus tikrai ne į naudą, atvirkščiai, jis pradės labiau kaupti maistą savyje, užuot išnaudojęs kalorijų energiją iškart.

Taip įvyksta dėl to nes mūsų kūnas negauna pakankamai maisto reguliariais laikotarpiais. Jei valgysime retai ir dideliais kiekiais, mūsų kūno metabolizmas ženkliai sulėtės, o maistas kaupsis organizme.

Toks dalykas galioja ir laikantis dietos. Dažnas mitas susijęs su metabolizmu yra tai, jog suvalgę mažai maisto, organizmui bus lengviau jį virškinti.

Tačiau tai nėra tiesa.

Skurdinant organizmą mažu maisto kiekiu, jis pradeda lėtinti fiziologinius procesus įskaitant ir medžiagų apykaitą. Norint turėti gerai veikiantį metabolizmą, reguliarus kiekis geros kokybės maisto yra būtinas.

Vyrams vidutiniškai reikės nuo 2000 iki 3000 kcal maisto, tuo tarpu maistinės energijos poreikis moterims siekia maždaug 1400-1800 kcal per parą.

Žinoma, tinkama mityba nėra vien plikas žvilgsnis, tai produktų kurie mums atneša naudos vartojimas, pakankamas skysčių per dieną gėrimas, vitaminų savinimasis.

Koki produktai naudingiausi mūsų metabolizmui?

  • Mėsa
  • Kiaušiniai
  • Žuvis
  • Pieno produktai, 
  • Ankštiniai
  • Arbata
  • Kava ir kt.

Fizinis aktyvumas

sportasKitas dalykas kas padeda palaikyti normalų kūno metabolizmą – tai nuolatinis fizinis aktyvumas. Pagrindinis tokios veiklos tikslas turėtų būti užauginti daugiau raumenų audinio ir mažinti riebalinį kūno sluoksnį.

Sportas neturėtų būti kančia, nes kitaip nebus noro juo užsiimti. Todėl, rinkitės sporto šaką kuri jums patinka. Galbūt mėgstate krepšinį, futbolą, ar tiesiog važinėtis dviračiais. Kad ir nedidelis kiekis sporto kasdien išeis tik į naudą jūsų organizmui.

Kitas dalykas – tai apskritai daugiau judėjimo kasdienybėje. Visuomet kylate liftu į darbą ar namus? Pakeiskite tai ėjimu laiptais. Važiuojate į parduotuvę automobiliu? Pagalvokite apie ėjimą pėsti.

Grįžtant prie sportinės veiklos, mokslininkų teigimu, didžiausią naudą žmogaus metabolizmui suteikia kardio treniruotės, tai yra bėgimas, važinėjimas dviračiu ir t.t. Tokia fizinė veikla maksimaliai pagreitina medžiagų apykaitą.

Mažinkite patiriamą stresą

mažiaus stresoNuolatinis stresas – jūsų priešas. Gyvenime nuolatos susiduriame su įvairiais išbandymais, kurie mus psichiškai išvargina, kelia nereikalingą nerimą ir sujaukia gerą nuotaiką.

Tiesa, didelis streso lygis turės ir akivaizdų fizinį poveikį žmogaus organizmui. Jis iššaukia vieną pagrindinių streso hormonų – kortizolį, kuris paveikia tai kaip mes jaučiamės ir kaip maitinamės, atsiranda rizika nutukti dėl nuolatinio alkio.

Dėl to rasti harmoniją savo kasdienybėje yra be galo svarbu, kadangi tai labai rimtai veiks mūsų sveikatą.
Plačiau apie tai kas yra kortizolis ir jo poveikį mūsų organizmui skaitykite čia: https://www.psvcentras.lt/kas-yra-kortizolis/

Tinkamas miegas

geras miegasKitas dalykas, kuris yra labai svarbus geram metabolizmui – tinkamas miegas. Ne paslaptis, jog ne visi iš mūsų turi reguliarius miego įpročius, kartais pasėdime ilgiau žiūrėdami filmą ar skaitydami knygą, atsiranda kitų reikalų.

Atrodo, nieko čia baisaus, jog pamiegosime truputį mažiau viena kitą dieną, bus to miego. Tačiau jei prasti miego įpročiai tampa kasdieniai, kyla rizika atsirasti lėtiniam nuovargiui. Nuolatos būsime be jėgų, pavargę, o blogiausia – atsiras nuolatinis noras valgyti.

Tinkamai nepailsėjęs organizmas ieško alternatyvių šaltinių energijai pasisemti, todėl atsiras noras daugiau valgyti ir atsiras rizika persivalgyti bei nutukti.
Primename, jog suaugusiems žmonėms tinkamam poilsiui reikia bent 7 valandų miego per parą.

Kodėl vyresnio amžiaus žmonių metabolizmas lėtėja?

Vyresnio amžiaus žmonėms labai dažnai kyla kūno medžiagų apykaitos problemų ir iš to išsivysto įvairios sveikatos problemos.

Šioje sekcijos įvardysime pagrindines priežastis dėl ko taip būna.

Mažesnis žmonių fizinis aktyvumas

Ne paslaptis, jog sportuojančių vyresnio amžiaus žmonių yra mažiau nei nesportuojančių. Kaip jau minėjome, fizinis aktyvumas ženkliai prisideda prie metabolizmo greitėjimo ir efektyvesnio kalorijų deginimo.

Tyrimai rodo, jog aktyviai sportuojant galima sudeginti net iki 50 procentų daugiau kalorijų per dieną.
Aktyvumas būtent ir yra tas dalykas, kuris padės apsisaugoti nuo apykaitos sulėtėjimo.

Mažiau raumenų masės

Mums senstant, raumenų kiekis organizme natūraliai mažėja. Medicinoje šis procesas yra vadinamas sarkopenija – jėgos ir raumenų masės sumažėjimu.

Šis procesas tiesiogiai prisidės prie lėtėjančio organizmo metabolizmo, net ir esant ramybės būsenoje. Savaime aišku, jog pagrindinis dalykas, kuris skatina raumenų masės augimą – tai fizinis aktyvumas apie kurį kalbėjome.

Mažesnis fizinis aktyvus reikš, jog turime mažiau raumenų masės, o tas prives prie kur kas lėtesnės medžiagų apykaitos nei pas tuos, kurie sportuoja. Taigi, pradėti sportuoti yra būtina, jei norite išvengti tokių problemų.

Įtakos turi ir natūralūs organizmo procesai

Su vyresniu amžiumi sulėtėja ir cheminių reakcijų vykstančių mūsų organizme efektyvumas. Jau šiuo atveju mes nieko padaryti negalime, kadangi tai yra natūralu visiems.

Mokslininkai skaičiuoja, jog vyresnio amžiaus žmogus turi bent penktadaliu mažiau mitochondrijų (pagrindinių ląstelių padedančių kurti mums energiją) ir jos yra maždaug per pusę mažiau efektyvesnės.

Džiugi žinia yra ta, jog toks procesų lėtėjimas turės mažiausią reikšmę mūsų metabolizmui ir visų trijų minėtų priežasčių. Kur kas daugiau reikšmės turi fizinis aktyvumas ir raumenų masė.

Pabaigai

Straipsnyje aptarėme kas yra metabolizmas, sulėtėjusios medžiagų apykaitos simptomus ir kokius įpročius reikėtų  pakeisti norint pagerinti savo savijautą. Iš tiesų galima teigti, jog prastas metabolizmas – tai prastos sveikatos indikatorius. 

Todėl būtina pasirūpinti gerais įpročiais kurie leis pagerinti savo sveikatą.

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?