Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Kodėl reikia kvėpuoti per nosį?

Gerai savijautai nepaprastai daug įtakos turi visavertė mityba, fizinis aktyvumas, būvimas gryname ore. Gyvybei palaikyti ir sveikatai išsaugoti reikia įvairaus maisto. Maistas yra tai kas maitina, kas palaiko mūsų gyvybę. Kas liečia maistą, yra sekanti taisyklė:

  • be oro – žmogus nepragyvens ir 5 minučių;
  • be vandens – 5 dienų;
  • be maisto – 5 savaičių.

Kaip matome pirmoje vietoje pagal svarbą yra oras. Žmogaus organizmui kasdien reikia apie 40 kg deguonies. Ar kada nors susimąstėte, kiek kartų per parą mes įkvepiame ir iškvepiame, ar pastebime kaip kvėpuojame ir pan.?

kodėl reikia kvėpuoti per nosįTaigi, kodėl būtina kvėpuoti per nosį?

Plačiau apie kvėpavimo ir sveikatos ryšį galite skaityti čia: https://www.psvcentras.lt/kvepavimas/

Mūsų fizinis pajėgumas didžiąja dalimi priklauso nuo įkvepiamo oro kiekio, kuris per plaučius, per kraujotakos sistemą pasiekia mūsų organus ir raumenis. Kuo daugiau oro, tuo mes fiziškai esame stipresni. Gerai jeigu mes orą įkvepiame per nosį, nes tai atitinka mūsų širdies pajėgumą. Ir priešingai: įkvėpdami orą per burną mes jo įkvepiame daugiau, daugiau deguonies patenka į raumenis ir mes tampame stipresni? Taip mes apgaudinėjame savo širdį.

Kvėpavimas per nosį – tai taisyklingas kvėpavimo būdas. Mažai kas apie tai pagalvoja, tačiau kvėpavimas yra didelę reikšmę mūsų sveikatai turintis dalykas. Jo svarba buvo atrasta dar senovės rytų civilizacijose, dėka kūno harmoniją propaguojančių jogos meistrų. Šiais laikais žmonėms žinių apie tokį paprastą dalyką, kaip kvėpavimas, trūksta ir dėl to organizmas negauna pakankamai jo procesams reikalingo deguonies. Sakoma, jog jeigu visą gyvenimą kvėpuotume taip, kaip reikia, sulėtintume ir savo senėjimą, turėtume stiprų organizmą bei išvengtume įvairiausių ligų.

Šiame straipsnyje mes plačiau pakalbėsime apie tai kodėl būtina kvėpuoti taisyklingai ir kokią įtaką sveikatai turi taisyklingas kvėpavimas.

Ką apie kvėpavimo svarbą kalba mokslininkai?

Kvėpavimo svarba žmogui buvo ir iki šiol yra išsamiai tiriama mokslinėje aplinkoje. Specialistų dėka, mes žinome, jog kvėpavimas turi įtakos ir reguliuoja visus mūsų organizmo procesus. Jei kvėpuojame netaisyklingai, į organizmą nepatenka pakankamas kiekis deguonies, sulėtėja mūsų metabolizmas, jaučiame silpnumą, energijos stoką ir ilgalaikį nuovargį. Kvėpuojant taisyklingai per nosį mes kvėpuojame oro mišiniu, kuriame dalyvauja anglies dvideginis, dar kitaip vadinamas CO 2 jo svarba kvėpavimo procese yra milžiniška.

Tai kuo ypatingas CO 2 mūsų organizmui?

CO2 reguliuoja nervinių ląstelių jautrumą, palaiko ląstelių membranų pralaidumą ir fermentų aktyvumą, stabilizuoja hormonų gamybos intensyvumą ir jų efektyvumo laipsnį, dalyvauja kalcio ir geležies jonų baltymų surišimo procese. Sumažėjus daliniam anglies dioksido slėgiui ir kiekiui alveoliniame ore, deguoniui sunku pereiti iš kapiliarų į audinius. Šis reiškinys šiandien yra žinomas kaip Verigo-Bohro efektas.
Taisyklingas kvėpavimas – tai kitaip dar vadinamas gilus kvėpavimas, kvėpavimas pilvu, kai oras į organizmą patenka diafragmos pagalba. Toks būdas kvėpuoti mums yra prigimtinis, kadangi taip mes kvėpuojame nuo pat mažens, nuo vaikystės. Deja, dėl nuolatinio streso ir intensyvaus gyvenimo ritmo, yra užspaudžiama diafragma ir mes šį įprotį pamirštame, tuomet pradedame kvėpuoti greitai, krūtine ir paviršutiniškai. Pabandykite pakvėpuoti pilvu ir pajusite kaip pradedate įkvėpti – iškvėpti per nosį.
Tinkamą kvėpavimą praktikuojantys žmonės – sportininkai, šokėjai, dainininkai, šį įprotį vėl prisimena, kadangi jiems reikalingas didelis deguonies kiekis. Paprastam žmogui padėti kvėpuoti taisyklingai gali padėti joga užsiiminėjantys žmonės, kurie taip pat skiria didelį dėmesį kvėpavimui.
Taigi, lėtas ir gilus kvėpavimas yra be galo svarbus dalykas, kurį mes privalome vėl paversti savo kasdieniniu įpročiu visai kaip anksčiau.

Taisyklingo kvėpavimo nauda

Deguonies vaidmuo mūsų organizmo funkcijoms yra be galo didelės reikšmės. Nuo jo tėkmės tiesiogiai priklauso ląstelių darbas, smegenų gebėjimas dirbti, kraujotakos ir virškinimo sistemos. Įkvėpdami orą mes ne tik aprūpiname kūną būtinu deguonimi, tačiau paruošiame jį apsivalymui.
Iškvėpdami anglies dvideginį (CO 2) mes iš organizmo pašaliname ir įvairias nuodingas medžiagas – mikroorganizmus, alergenus, virusus, toksinus ir t.t. Ir tai kūne vyksta kiekvieną kartą įkvėpus.

Apie taisyklingo kvėpavimo naudą žmogaus organizmui buvo žinoma dar senovės kinijos medicinoje. Anot jų, kvėpavimas – tai būdas palaikyti organizmo balansą, suteikti jam gyvybės ir apvalyti nuo bet ko kas gali jam pakenkti.
Panašu, jog toks posakis yra aktualus ir iki šių dienų. Kvėpavimą tiriantys specialistai tvirtai laikosi nuomonės, jog nepakankamas deguonies kiekis priveda prie didesnio kiekio virusų, mikroorganizmų ir bakterijų, sudaromos sąlygos pavojingų ląstelių (pvz. vėžinių) vystymuisi.

Kaip išmokti kvėpuoti taisyklingai?

Kaip jau kalbėjome prieš tai – taisyklingas kvėpavimas yra prigimtinis mūsų instinktas, kurio mes pilnai pamiršti negalime. Tiesa, taisyklingas įprotis gali būti prislopinamas daugelio gyvenimo veiksnių.

Taigi, kaip vėl prisiminti kaip kvėpuoti giliai ir ramiai?

Iš esmės yra keli pagrindiniai principai padėsiantys vėl sugrįžti prie tokio kvėpavimo, kuris yra taisyklingas. Svarbiausia – kvėpuoti pro nosį ir iškvėpti pro burną. Tai bus puikus būdas apsaugoti savo organizmą nuo pavojingų virusų ir bakterijų.

Kitas dalykas – organizmui kur kas maloniau priimti šiltą orą. Patekęs į nosies ertmę oras sušils ir prisisotins drėgmės, o tokios formos orą organizmui bus lengviau apdoroti.

Nors vieno taisyklingo būdo kvėpuoti visiems nėra, ekspertai pripažįsta, jog geriausias būdas koreguojant netaisyklingus įpročius yra naudojant diafragmą, pradėti kvepuoti ‘’pilvu’’Vos keletą minučių pakvėpavus tokiu būdu mūsų organizmas sugeba nusiraminti, atsipalaiduoti arba priešingai – labiau susikaupti ir būti pasiruošęs tapti veiksniu.

Tai galioja bet kur ir bet kada, nesvarbu kokioje kūno pozicijoje jūs esate, svarbiausia, jog jums būtų patogu, o tokiu būdu diafragminis kvėpavimas ir išeis jums į naudą.
Žemiau išsamiau kalbame apie taisyklingo kvėpavimo principus.

Pagrindiniai taisyklingo kvėpavimo principai

Kvėpuokite per nosį

Kiekvienas įkvėpimas turėtų vykti pro nosį. Mūsų nosis – labai svarbus organas, kuri gautą orą apvalo ir paruošia jį organizmui lengvam apdorojimui.
Priešingu atveju, tai yra kvėpuojant pro burną, į plaučius patenka daugiau šalto, nefiltruoto ir sauso oro pilno bakterijų ir virusų. Taigi, saugokite savo plaučius ir visą organizmą paprasčiausiai pripratinę save kvėpuoti nosimi.

Tiesa, gali būti, jog pajausite tam tikrą sunkumą kvėpuoti pro nosį, tarsi nosies ertmė yra kiek per siaura perduoti pakankamai oro į organizmą. Tačiau nepanikuokite, gali būti, jog jūs tiesiog per daug pripratote prie kvėpavimo per burną ir nosis prie to prisitaikė.

Kvėpuokite diafragma

Jūsų įkvėptas oras turėtų keliauti nuo nosies iki pat pilvo. Mokslininkų teigimu, maždaug 70-80 procentų viso mūsų įkvėpto oro į organizmą turėtų atkeliauti diafragmos pagalba, kvėpuojant lėtai ir giliai pilvu.
Kvėpavimas diafragma turi keletą pagrindinių privalumų organizmui:

  • Patekus į organizmą oras lengviau pasiekia net ir žemesnes plaučių vietas perduodamas deguonis.
  • Pulsuodama diafragma “masažuoja” mūsų kepenis, skrandį ir žarnyną, sukeldama organų ritminį balansą.
  • Limfinei sistemai lengviau pašalinti organizme susidariusius toksinus, o tai stiprina imunitetą
  • Mažiau spaudimo krūtinės ertmėje, taigi lengviau dirbti širdžiai
  • Atpalaiduojami pečiai, kaklas, ta pati krūtinės ertmė, sumažėja rizika nuolatiniams skausmui.
  • Kvėpuojant pilvu atpalaiduojama diafragma, nes esant ilgalaikiam stresui visu pirma ‘’kenčia’’ yra užspaudžiama diafragma, tuomet prasideda paviršutinis kvėpavimas.

Kvėpuokite ramiai

Nesvarbu ką darote, visada geriau tai daryti yra atsipalaidavus. Kvėpavimas, galima sakyti, atspindi jūsų organizmo būsena, Esant dideliam stresui mūsų kvėpavimas suintensyvėja, tačiau tuo pat metu ir sutrumpėja. Tai priveda prie mažesnio deguonies kiekio patenkančio į organizmą, o tai reikš dar labiau didėjantį stresą.
Pradedant kontroliuoti savo kvėpavimą, jūs kartu pradėsite kontroliuoti ir savo organizmo savijautą, pasijausite ramesni ir atsipalaidavę, o kartu pagėrės ir kūno funkcionalumas.
Jei kūnas atsipalaidavęs organizmas gamins daugiau energijos, bus geresnė jo sveikata, o kartu jūs jausitės laimingesni.

Kvėpuokite ritmiškai

Gamtoje viskas turi savo ritmą – ar tai būtų bangų mūša, besikeičiantys sezonai ar mėnulio fazės. Jūsų organizmas – ne išimtis.
Mūsų organai bei juose veikiantys hormonai taip pat turės tam tikrą natūralų ritmą. Kiekviena jo detalė turi tam tikrą laiką kada ji pradės ar nustos veikti.
Tas pats galioja ir kvėpavime. Jei mes kvėpuojame ritmiškai, visas mūsų organizmas taip pat dirba ritmiškai.

Kvėpuokite tyliai

Čiaudėjimas, knarkimas, šnerkštinimas – visa tai yra prasto įkvėpimo padariniai.
Dažnai apie tai net nepagalvojame, tačiau šie minėti dalykai mus išmuša iš ritmingos kvėpavimo eigos ir sutrikdo normalią organizmo veiklą.
Tik pagalvokite – kiekvieną kartą prieš nusičiaudint ar žiovaujant, mūsų organizmas įkvepia didelį kiekį oro ir prarandame normalų kvėpavimo ritmą.
Tas pats galioja ir knarkiant. Organizmas ieško kompensacijų deguonies trūkumui pradedant kvėpuoti dažniau.

Kaip žinoti ar kvėpuojame taisyklingai?

Taisyklingo kvėpavimo požymius nesunku pastebėti.
Atkreipkite dėmesį į tai ar:

  • Įkvepiate maždaug 10-15 kartų per minutę
  • Nejuda mūsų pečiai
  • Ląsta juda labai nežymiai ir nestipriai
  • Kvėpuojama per nosį
  • Nėra noro giliai dūsauti
  • Kvėpuojate tyliai
  • Iškvėpus orą per nosį jaučiasi šiluma, o ne oro srovė.

Kas vyksta netaisyklingai kvėpuojant?

Kaip jau sakėme, laikui bėgant mes kiek pamirštame savo įgimtą gebėjimą kvėpuoti taip, kaip reikia. Stresą keliantis gyvenimo būdas, fizinio aktyvumo trūkumas, rūkymas, antsvoris – tik keletas pagrindinių priežasčių kurios mus išmuša iš teisingo būdo.

Esant paviršutiniam kvėpavimui, mūsų organizmą pasiekia kur kas mažiau deguonies nei turėtų. Tai verčia mūsų plaučius dirbti žymiai intensyviau nei reikėtu o mūsų įkvėpimas dažnėja. Visa tai priveda prie to, jog plaučiuose susidaro vadinamos “mirusios zonos”, kitaip tariant – ne funkcionuojančių ląstelių sritys, kurios atsiranda dėl nuolat per mažai gaunamo deguonies kiekio.

Mokslininkai ilgalaikį deguonies trūkumą organizme dar yra linkę vadinti deguonies badu. Dėl jo kyla grėsmė įvairioms inkstų, kepenų bei kraujotakos ligoms, atsiranda didesnė alergijų ir padidėjusio kraujospūdžio rizika.
Savaime aišku, labiausiai dėl deguonies stygiaus nukenčia mūsų smegenys, kurios ir yra atsakingos už daugumą mūsų organizmo funkcijų. Labiausiai pastebima pasekmė – silpnumas ir nuolat besilaikanti bloga nuotaika.
Žemiau apie šias pasekmes kalbame kiek plačiau.

Netaisyklingo kvėpavimo pasekmės

Blogi kvėpavimo įpročiai gali privesti prie labai rimtų neigiamų sveikatos pasekmių.
Tai yra:

  • Išsibalansuoja nervinė sistema – Mūsų kvėpavimo ritmas turi tiesioginę įtaką nervinei sistemai. Netolygus, trumpas kvėpavimas prives prie labiau įsitempusio organizmo, didesnio streso ir balansą praradusio organizmo.
  • Kvėpavimo takų susiaurėjimas – dėl netaisyklingo kvėpavimo gali sutrikti ir normali mūsų oro takų veikla. Tai reikš, jog organizmui bus sunkiau perduoti orą į plaučius. Tai reiškia, jog kūnui reikės dirbti intensyviau, o jūsų organizmui – kvėpuoti greičiau.
  • Susitraukusios kraujagyslės – sutrikusi kraujagyslių veikla reikš, jog deguoniui bus sunkiau keliauti per kraują, kils jo spaudimas ir stipriau dirbs širdis.
  • Organizmas gamins mažiau energijos – prastas kvėpavimas apsunkins organizmo galimybę perduoti deguonį ląstelėms. Tai reiškia, jog ląstelės, užuot gaminusios naują energiją, ieškos būdų kaip nežūti.
  • Antsvoris – jau kalbėjome apie tai kaip prastas kvėpavimas priveda prie sulėtėjusios medžiagų apykaitos ir sutrikusio virškinimo. Deguonis yra būtinas organizmui norint deginti riebalus ir išsivalyti nuo įvairiausių toksinų.

Organai kurie suvartoja daugiausiai deguonies

Kiekvienas organizmo procesas priklauso nuo deguonies, tai – faktas. Tačiau yra keletas pagrindinių sistemų, kurios jo suvartoja daugiausiai.
Tai yra:

  • Smegenys – Jos suvartoja apie 20 procentų mūsų įkvėpto deguonies. Esant jo stygiui, sulėtėja jų funkcionalumas ir efektyvumas, smarkiai yra paveikti ir kiti organizmo procesai.
  • Širdis – Deguonis širdžiai yra reikalingas varyti kraują po visą kūną. Jo trūkumas reikš, kad jai bus sudėtingiau tai daryti ir reikės dirbti daugiau. Pasekoje sutrinka ir kraujo cirkuliacija bei kitos sistemos.
  • Raumenys – be pakankamo kiekio deguonies raumenyse mes jaučiamės labiau įsitempę, greičiau nusilpstame ir pavargstame. Jei esame aktyviai sportuojantys, galime pamiršti ir apie raumenų auginimą, kadangi tai vyks žymiai lėčiau negaunant pakankamai deguonies.

Pabaigai
Straipsnyje aptarėme tai, kodėl yra svarbu kvėpuoti pro nosį, tai yra – taisyklingu būdu. Iš esmės galima sakyti, jog nuo to priklauso visa mūsų organizmo veikla ir ar turėsime ar neturėsime geros sveikatos. Norint išvengti jos sutrikimų, būtina vėl prisiminti kaip taisyklingai turėtų kvėpuoti kiekvienas žmogus.
Kitu atveju, visiškai bereikalingai alinsime savo kūną ir didinsime įvairių negalavimų riziką. Kam varginti širdį, smegenis ar kitas sistemas, jeigu pakeitus savo kvėpavimo įpročius galėsime ir vėl džiaugtis gera sveikata?

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?