Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Senėjimo kreivė ir jos optimizavimas

 

Snevėjimo kreivė

Jaunystėje mes norime būti sveiki, laimingi, turėti meilę, ramybę šeimoje, gerai apmokamą darbą, socialinį statusą bendruomenėje, daug pinigų, ir žinoma, ilgai gyventi. Bet, su amžiumi mes senstame, mūsų prioritetai keičiasi užleisdami vietą bazinių (būtiniausių) poreikių tenkinimui. Apie tai pakalbėsime šiek tiek vėliau. O dabar, pabandykime atsakyti į klausimus.

Kas yra organizmo senėjimas?

Tai natūralus biologinis, destruktyvus procesas, kuris pamažu veda prie organizmo sunykimo, jo išgyvenimo jį supančioje aplinkoje. Sumažėjęs visų organų ir sistemų darbas, lemia bendrų organizmo galimybių apribojimą, su amžiumi susijusių lėtinių ligų atsiradimą, padidėjusią mirties riziką ir baimę.

Ar įmanoma sustabdyti senėjimo procesą?

Mokslininkai iki galo dar kol kas nesupranta, kas yra senėjimo procesas?

Mokslas kol kas neišrado nieko, kas sustabdytų, arba ženkliai pristabdytu senėjimo procesą. Mes galime prailginti savo amžių atsisakydami žalingų įpročių, taupiai eikvodami savo organizmo resursus, nešvaistydami savo jėgų, finansų ir laiko, nepatikrintomis, sveikatinančiomis procedūromis, bei tikint ir vartojant įvairiausius papildus.

Stebuklinga piliulė nuo senatvės, daugelio metų žmonių svajonė, tam, kad galėtų gyventi ilgiau. Reklama atsižvelgia į šį norą, ir pasinaudoja tuo, kad paprastam žmogui trūksta informacijos. Dėl klaidingos reklamos, žmonės pradeda gerti daugybę papildų, viliojančių pakuotėmis ir įtakingais pavadinimais, tikėdami jų stebuklinga galia.

Deja, kol kas nėra vaistų nuo senatvės, mes galime tik prailginti savo amžių iki 90 – 95 metų, tai yra realu, visa kita, tai būrimas iš kavos tirščių. 

Gale šio straipsnio, pateiksime šiek tiek informacijos apie tai, ką gi rekomenduoja mokslas, norint prailginti savo amžių iki 10-20 metų.

Kas yra senatvė?

Senatvė

Senatvė yra sudėtingas ir prieštaringai vertinamas žmogaus gyvenimo laikotarpis, senatvė – tai apdovanojimas, kurį ne kiekvienam pasiseka gauti. Nedaugeliui garbingo amžiaus žmonių pavyksta išlaikyti gerą sveikatą, optimizmą, susidomėjimą gyvenimu ir tvirtą draugystę su draugais. Senatvę lydi daugybė krizinių momentų, kuriuos patirdamas žmogus sunkiai pergyvena.

Dažni gerbiamo amžiaus žmonių palydovai:

  • depresija
  • nusivylimas
  • nepilnavertiškumo jausmas
  • bejėgiškumas.

Dauguma žmonių bijo pasenti dėl apribojimų, kuriuos atneša senatvė. Juk kuo labiau senstame, tuo mažiau pajėgūs jaučiamės fiziškai, tuo greičiau pavargstame nuo, bet kokio darbo. Be to, vis daugiau susiduriame su fiziniais skausmais, nes kūną, vis mažiau siejame su malonumu, o vis daugiau – su kentėjimu, kurį dažnai lydi galimų ligų baimė. Su amžiumi žmonės vis labiau supranta, kad sveikata yra pats vertingiausias turtas gyvenime. Kai niekas neskauda, ​​o jūsų artimieji yra sveiki, tada ir saulė šviečia ryškiau. Tik sveikas žmogus gali džiaugtis kiekviena ateinančia diena. Be sveikatos nereikia nei pinigų, nei aukso, nei kitų materialių gėrybių. Todėl, jei esate geros sveikatos, puoselėkite ją toliau, būdami pilni energijos, nesustokite.

Sveikata dar ne viskas, tačiau be sveikatos viskas yra niekas. (Sokratas)

O kaip rūpintis sveikata jeigu niekas gyvenime nedžiugina, nėra sveikatos? Tingulys, bloga nuotaika, nėra motyvo? Motyvacija, štai varomoji jėga, kuri stumia mus į priekį. 

Motyvacija, kodėl tai svarbu?

Motyvacija tai yra priežastis tikslo, kurio mes siekiame. 

Motyvacija vadinama visa tai, kas žadina žmogaus aktyvumą ir nulemia to aktyvumo kryptį. Motyvas, tai vidinė būsena, skatinanti žmogų sąmoningai veikti siekiant tikslo, susijusio su jo poreikių tenkinimu.

Poreikiai tradiciškai skirstomi į psichologinius, fiziologinius, socialinius. Psichologiniams poreikiams priskiriame tuos poreikius, kurie nėra susiję su mūsų kūnu, labiau su psichologine savijauta. Gal sunku patikėti, bet šių poreikių nepatenkinimas gali turėti tokias pačias pasekmes, kaip ir fiziologinių poreikių nepatenkinimas? Socialiniai poreikiai būdingi tik žmonėms, o fiziologiniai poreikiai ir žmonėms ir gyvūnams.


Vyresnio amžiaus žmonių baziniai poreikiai:

  • kokybiška medicininė priežiūra
  • psichoemocinė parama
  • gyvenimo ir laisvalaikio organizavimas
  • bendravimas
  • intelektinis, kultūrinis ir dvasinis vystymasis

Fiziologiniai poreikiai:


Yra aiškiausi – jie labiausiai matosi pažvelgus į naujagimius. Jiems būtina kvėpuoti, gerti, valgyti, tuštintis, miegoti, palaikyti kūno temperatūrą, šių poreikių patenkinimas, būtinas gyvybei palaikyti ir jie išlieka visą likusį žmogaus gyvenimą.

Socialiniai poreikiai:


Tai darbas, būstas, šeima, vaikai, materialinė gerovė, socialinis statusas visuomenėje, meilės ir emocinių ryšių poreikiai, juos žmogus tenkina bendraudamas su kitais žmonėmis, priklausydamas įvairioms grupėms ir kolektyvams.

Dvasiniai poreikiai rodo troškimą pažinti bei atrasti, siekti tiesos bei teisingumo, apima religinius aspektus (santykį su dievu) pasaulėžiūra, dvasiniai poreikiai dažnai verčia žmogų veikti, net kenkiant savo asmeniniams interesams.

Psichologiniai poreikiai:


Tai poreikiai kurie nėra susiję su mūsų kūnu, labiau su psichologine savijauta, tai saugumo poreikiai (aiškumo, tvarkos, emocinės, fizinės ir psichinės grėsmės, baimės, skurdo nebuvimas)

Žmogaus gyvenimo etapai:Amžiaus etapai

  • Kūdikystė nuo gimimo iki 1 m.
  • Vaikystė nuo 1 iki 13 m.
  • Paauglystė nuo 12 iki 18 m.
  • Jaunystė nuo 18 iki 33 m.
  • Suaugusio žmogaus amžius nuo 33 iki 50 m.
  • Pagyvenusio žmogaus amžius nuo 50 iki 75 m.
  • Senatvė nuo 75 iki 90 m.
  • Ilgaamžiai žmonės nuo 90 m.

 

Kuo poreikiai skiriasi nuo noru?

Paprastas paaiškinimas – poreikis yra tai, ko reikia, be ko gyvenimo kokybė nukenčia. Nepatenkinus poreikių, tai atsilieps tolesniam gyvenimui.

Jaunystėje galima patenkinti savo norus, veikti skatina ne vienas, o daug motyvų. Tai poreikiai, kurie reiškiasi noru valgyti, lytiniu geismu, troškimu laimėti, būti pripažintam ir t.t.

Tai kas gi vyksta žmogui senstant?

Skiriami keli svarbiausi senėjimo aspektai. 

  1. Pirmiausia biologinis senėjimas, kai silpsta fizinės jėgos ir sveikata. 
  2. Kitas aspektas – socialinis senėjimas. Ateina laikas, kai asmens padėtis visuomenėje gerokai pasikeičia. Tai susiję su nauju socialiniu statusu, nes jis išeina į pensiją, keičiasi bendravimo ratas, užimtumas, intensyvumas ir pan. 
  3. Trečiasis aspektas – psichologinis senėjimas. Nors priimta manyti, kad senstant silpnėja kai kurie psichiniai procesai (atmintis, proto aštrumas, mąstymo greitis ir pan.) bet, tai pasireiškia labai individualiai, o aktyvia protine veikla užsiimantiems asmenims, tai iš viso nebūdinga. Svarbus taip pat psichologinis atsparumas, kuris apsaugo žmogų nuo socialinės patologijos, įvairių nusikaltimų, girtavimo, narkomanijos ir kitų skaudžių dalykų. Išgyvenant savo silpnybę ir susidūrus su gyvenimo negandomis, gebėjimas konstruktyviai veikti, nepulti į neviltį ar agresiją.

Ar egzistuoja tyrimai nusakantys senėjimo dinamiką?Gyvenimo diagrama

Taip, tokie tyrimai jau egzistuoja, apie juos skaitykite žemiau.

Šiandien mokslininkai žino, kad laikui bėgant mūsų ląstelės kaupia DNR pažeidimus. Kai kurios ląstelės sėkmingai ištaiso žalą, o kitos savaime susinaikina, dar kitos – išeiną į “pensiją”, nustoja augti ar dalintis, ir pereina į būseną, kurią mes vadiname senėjimu. Su amžiumi tokių ląstelių skaičius organizme didėja, ir kartu jos įsitraukia į sveikatos problemas, lydinčias senėjimo procesą.

Kiekviena atsiradusi liga sutrikdo ląstelėje vykstančius medžiagų apykaitos procesus, ląstelės pradeda išskirti tam tikrus baltymus, kurių normalios, sveikos ląstelės neišskiria ar išskiria labai mažai. Šie baltymai yra lyg biologiniai indikatoriai, siunčiantys signalą ne tik apie ligą, bet ir apie bendrą organizmo būklę.

Mokslininkai yra nustatę metodika, kaip tam tikru biomarkerių pagalba, atliekant konkrečius tyrimus, galima sužinoti, kuriame senėjimo taške mes randamės, tai visiškai nesunkiai atliekami tyrimai. Kaip pvz., vienas iš biomarkerių yra vitaminas B 12.

Apie biomarkerius, senėjimo diagnostiką, nuorodas į atliktus mokslinius tyrimus, galėsite sužinoti mūsų organizuojamose sveikatingumo stovyklose.

Visi ilgaamžiai gyvenę virš 100 metų, buvo fiziškai aktyvūs, daug vaikščiojo. Deja, šiuolaikinis gyvenimo būdas, technologinė pažanga, verčia mus judėti vis mažiau. Nejudrus gyvenimo būdas, jau įgauna epidemijos mastą visame pasaulyje. Pusę planetos gyventoju, per mažai juda, o tarp jaunimo šis rodiklis jau pasiekė apie 70%!

Atlikti išsamūs moksliniai tyrimai parodo, kad 10–12,5 tūkst. žingsnių kasdien gydo nutukimą, gerina miego kokybę, mažina nerimą, depresiją, pyktį, nuovargį, gerina nuotaiką, apsaugo nuo diabeto, širdies, bei kraujagyslių ligų, yra naudingi moterų sveikatai menopauzės metu.

Tėvai, atminkite, kad įprotis daug vaikščioti susiformuoja ankstyvoje vaikystėje.

Tai ką realiai rekomenduoja mokslas, kad ženkliai prailginti gyvenimo trukmę.

  • Jokio ilgalaikio streso
  • Geras kokybiškas miegas
  • Fizinis aktyvumas ( 10 tūkst. žingsnių į dieną)
  • Kokybiškas maistas ( žemo glikeminio indekso produktai)

Atrodytų tiek nedaug? Dažniausiai gyvenime elgiamasi priešingai. Panagrinėkime priežastis kodėl taip yra?

šiaurietiškos lazdos

Atrodytų taip paprasta ir tiek nedaug reikia tam, kad gautume dalykus, kurie yra neįkainojami. Visi supranta, kad sveikatos jokiais pinigais nenusipirksi, bet gyvena ir elgiasi priešingai.

  • Visų pirma, kaip viena iš didžiausių blogybių reikia paminėti, mūsų “draugą” televizorių, kurio informacija ir ištisinių vaizdų žiūrėjimas, reikia – nereikia, tikrai neduoda nieko gero, tiek fiziniam, tiek psichoemociniai gyvenimui.
  • Sekantis sąraše yra netinkamas maistas, turintis daug pridėtinio cukraus, stabilizatorių, konservantų ir t.t., žemas fizinis aktyvumas, žalingi įpročiai ir taip iki begalybės. Visa tai išprovokuoja tik papildomą srautą į medicinos įstaigas?

Šiuolaikinė medicina pajėgi puikiai numalšinti ligos sukeltus simptomus, tačiau negali pašalinti ligą išprovokavusių priežasčių, kurias sukelia su sveikata nesuderinamas gyvenimo būdas. Bloga sveikata blogina žmonių gyvenimo kokybę, silpnina darbingumą ir didina jų priklausomybę nuo medicinos paslaugų, tai akivaizdžiai trumpina kokybiško ir darbingo gyvenimo trukmę.

Sveikatos paslaptys glūdi ne medicinos paslaugų išvystyme, o žmogaus gyvenimo būde ir jį supančioje aplinkoje. Svarbu, kad vyresniam žmogui būtų sudarytos kuo palankesnės sąlygos rūpintis savo sveikata ir suformuota aiški motyvacija aktyviai dalyvauti socialiniame šalies gyvenime, kuo ilgiau išliekant darbo rinkoje.

Pabaigai

Tad, eikite į gamtą, vaikščiokite su šiaurietiško ėjimo lazdomis, tiesiog vaikščiokite, važiuokite su dviračiu, atlikite statodinaminius pratimus. Galite veikti tai, kas jums patinka, užsiimti mėgstama veikla ir taip skatinti medžiagų apykaitą. Apie tai, kaip paskatinti medžiagų apykaitą galite paskaityti paspaudę čia. 

Atsiminkite, svarbiausia – motyvacija, netingėkite, prisiminkite, kad tai darote dėl savo sveikatos. Kai būsite sveiki ir energingi, tik tada galėsite pasirūpinti savimi ir kitais, taip suteiksite gerų emocijų ne tik sau, bet ir savo artimiesiems.

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?