Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Trumpalaikis stresas

PSVCentras.lt / Patarimai  / Trumpalaikis stresas

Trumpalaikis stresas

Trumpalaikis stresasŽmogui, kad būti sveikam reikalingi trys dalykai:

  1. fizinis aktyvumas;
  2. pasninko periodai;
  3. trumpalaikis stresas;

Kuo naudingas trumpalaikis stresas?

Tai nespecifinis organizmo atsakas, įjungiantis išgyvenimo mechanizmus. Į bet kokį stipresnį veiksmą, išvedantį mus iš komforto zonos, šis organizmo atsakas – visuomet yra vienodas. Organizmas mobilizuoja – įjungia išgyvenimo mechanizmus, pajungia rezervus. Suaktyvinama smegenų veikla, didelė dalis energijos nukreipiama į raumenis, aktyvinamas imunitetas (dvigubėja didžiųjų baltųjų limfocitų kiekis kraujotakoje) antinksčiai išskiria adrenaliną ir tt…pasiruošti bėgimui, kovai su priešu.

Per milijonus metų mes gavome gebėjimų, padedančių išgyventi pačiomis nepalankiausiomis sąlygomis, mus treniravo ‘’nepalankūs’’ faktoriai tokie, kaip šaltis, badas, tamsa, skausmas.

Streso sąvoka

Streso sąvokos pradininkas, Kanados gydytojas – endokrinologas Gansas Selje 1940 m. yra pasakęs: “gyvenimas be streso – tolygus savižudybei, jisai turėjo omenyje trumpalaiki stresą”. Gansas Selje pastebėjo, kad stresas yra ne kas kita, kaip adaptyvus dirginančio nerimo priėmimo mechanizmas, užtikrinantis rūšių išlikimą ir pagerinantis visu kūno sistemų darbą. Tai nutinka tik tuomet jeigu stresas yra trumpalaikis. Ilgalaikis stresas, tai pastovi įtampa, baimė, nerimas, duoda priešinga efektą, emocini bei fizini išsekimą.

Gamtoje nėra ilgalaikių stresų, ten vien trumpalaikiai stresai. Gyvūnai negalvoja – ar bus po mėnesio žolės, vandens, tiesiog valgo, bėga, nes vejasi plėšrūnas, jeigu pabėgo, toliau minta žole. Mūsų dabartinis gyvenimas, tai nesibaigiantis, ilgalaikis stresas, arba kitaip dar vadinamas – ilgalaikio nuovargio sindromas. Tai ką gi daryti? kaip efektyviai išeiti iš tokios situacijos. Vienas iš būdų – trumpalaikis stresas. Mes, ‘’Palangos sveikatingumo centre’’ propaguojame trumpalaikį, kontroliuojamą, sąmoningą stresą.

Streso nauda

Kiekvieną rytą, po mankštos – maudynės jūroje. Šaltas vanduo, mūsų nuomone, pati demokratiškiausia priemonė, suorganizuoti trumpalaikį stresą.

Kodėl kontroliuojamas? Nes jo trukmė apie 5 minutes ir sąmoningas, savo noru, niekieno neverčiamas.

Yra ir kiti būdai kaip gauti trumpalaikį stresą:

  1. Šuolis su parašiutu;
  2. Šuolis su virve nuo tilto;
  3. Jeigu jus netikėtai iš už kampo aplojo šuo;
  4. Amerikietiški kalneliai;
  5. Greitas bėgimas laiptais į pvz. 5 aukštą;
  6. Skausmas (sąmoningai išprovokuojamas per fizinį krūvį);

Jūsų teisė rinktis. Pakartosiu dar kartą Ganso Selje žodžius, ‘’gyvenimas be streso (turima omenyje trumpalaikis stresas) tolygus savižudybei”.

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?