Daukanto g. 10, Palanga, Lietuva

info@psvcentras.lt

Veiksmingos dietos

veiksmingos dienosDieta, kas tai?

Šiuo metu pasaulyje yra labai daug įvairių dietų. Jos visos skiriasi tam tikromis savybėmis, ypatybėmis, kiekviena iš jų turi savo skiriamuosius bruožus. Norėdami pasirinkti sau tinkama dietą, pirmiausia turite nuspręsti dėl kokio tikslo ir kodėl jums reikia laikytis dietos?

Ko siekiama dieta?

Yra dietų, kuriomis siekiama užkirsti kelią ir gydyti, bet kokį sveikatos sutrikimą, kitų dietų pagrindinis tikslas yra svorio metimas. Nors “dieta” plačiąją prasme vadinama bet kokia žmogaus mitybos sistema, tačiau gana dažnai šis terminas suprantamas tik kaip trumpalaikis mitybos pokytis, leidžiantis atsikratyti antsvorio.

O kokios populiariausios ir sveikatai palankiausios dietos ( mitybos sistemos ) pasaulyje?

Yra įvardijamos trys:

  • žemo glikeminio indekso dieta;
  • mišri subalansuota dieta;
  • viduržemio jūros regiono dieta.

Apie jas detaliau:

  • Žemo glikeminio indekso dieta
    Glikeminis indeksas (GI) parodo kaip greitai, pakyla gliukozės kiekis kraujyje suvalgius tam tikrus maisto produktus, produktai skirstomi į tris grupes ir tai parodo, kaip greitai cukrus iš maisto patenka į kraujotaką.
    Aukšto (GI) produktų indeksas – nuo 70 ir aukščiau.
    Vidutinio (GI) produktų indeksas – nuo 40 ir aukščiau.
    Žemo (GI) produktų indeksas – nuo 40 ir žemiau.
    GI lentelėje nepamatysite riebalų, mėsos, žuvies, paukštienos, kiaušinių ir kitų baltyminių produktų. Glikeminis indeksas nurodo angliavandenių skilimo greitį iki gliukozės. Baltyminiai produktai praktiškai neturi angliavandenių, todėl jų GI yra labai žemas. Riebalų (GI) yra lygus nuliui. Valgant žemo glikeminio indekso produktus, cukrus į kraujotaką patenka iš lėto, nes angliavandeniai įsisavinami lėtai, taip ilgiau yra išlaikomas sotumo jausmas. Plačiau apie glikeminį indeksą ir produktus skaitykite čia.

 

  • Mišri subalansuota dieta
    Subalansuota dieta yra mitybos sistema, pagrįsta gyvulinės ir augalinės kilmės produktų įtraukimu į meniu, kuriuose yra visų organizmui reikalingų medžiagų, tai 40% angliavandeniu, 30% baltymu, ir 30% riebalų, atsisakant greito maisto ir transriebalų. Dėl šio požiūrio kūno svoris sumažėja be streso ir alkio. Šią dietą rekomenduoja PSO(pasaulio sveikatos organizacija).

 

  • Viduržemio jūros regiono dieta
    Viduržemio jūros regiono dietos pagrindą sudaro: alyvuogių aliejus, vaisiai, daržovės, riešutai, jogurtas, sūriai, įvairios žolės, alyvuogės, daug salotų, žuvis ir nedaug mėsos. Maistas yra kiek įmanoma subalansuotas ir maistingas. Atsisakant pusgaminių, saldumynų, greito maisto, stiprių alkoholinių gėrimų ir gatavų padažų. Pirmenybė teikiama šviežioms daržovėms, žolelėms, sūriams, raugintiems pieno produktams.

Ar šios 3-trys dietos ( mitybos sistemos ) yra labai panašios?

Taip, nes rekomenduojama vartoti riebalus, baltymus ir angliavandenius, tik skirtingomis proporcijomis (rekomenduojami angliavandeniai žemo GI). Galite pasirinkti viena iš jų, arba susikurti savo mitybos sistemą, bei valgymo įpročius, šiu dietų pagrindu.

Žemiau pabandykime panagrinėti tris skirtingas, bet labai populiarias pasaulyje dietas per mokslinius tyrimus, kurie atsako į klausimą kokias kontraindikacijas ( med. aplinkybė, dėl kurios yra žalinga arba negalima vartoti kokio nors gydymo metodo, vaisto, dietos) ilgalaikėje perspektyvoje turi ketogėninė, mažai angliavandeniu turinti (baltyminė dieta) ir palyginkime jas su žemo glikeminio indekso dieta, kuri neturi nei vienos kontraindikacijos.

3 veiksmingos dietos

Iš pateiktos lentelės matosi, kad dvi iš jų: ketogeninė ir mažai angliavandenių turinti dieta (baltyminė) turi:
Ketogeninė – keturias kontraindikacijas.
Baltyminė – dvi kontraindikacijas.

Tai ar naudinga yra ketogeninė dieta?

Ketogeninė dieta, tai mažai angliavandenių turinti dieta. Ji gavo savo pavadinimą iš žodžio ketozė, kuris reiškia padidėjusį ketonų kiekį organizme. Ketonų kūnai yra metaboliniai produktai, gaminami kepenyse iš laisvųjų riebalų rūgščių ir yra tiesiogiai susiję su energijos balanso palaikymu. Laikydamiesi ketogeninės dietos, sumažiname angliavandenių kiekį, organizmas negaudamas pakankamai gliukozės jos trūkumą bando kompensuoti gamindamas ketonų kūnus, kurie pamažu tampa pagrindiniu energijos „degalų“ šaltiniu. Taigi rezultate mažėja riebalinio audinio tūris, ir mažėja kūno svoris. Svarbus dalykas yra palaikyti optimalų ketonų kiekį, kuris ne tik nekenkia jūsų sveikatai, bet trumpalaikėje perspektyvoje netgi padeda pagerinti kūno būklę. Detaliau pasiskaityti galite čia:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28877457 Kalifornijos universitete JAV 2017m.

 

Pasidalinti

Nėra komentarų

Rašyti komentarą

KĄ VALGYTI VAKARE, KAD NEAUGTŲ SVORIS?